7. oktober sendte Fagforbundet Teater og Scene følgende uttalelse til bystyret i Oslo kommune om budsjettforslaget for neste år:
Det foreslås et dramatisk kutt på 37,5 mill. kr i Oslo Nye Teaters tilskudd. Dette er en reduksjon på over 40% fra et år til et annet. Kuttet går imot Kulturetatens faglige vurdering som anbefaler en videreføring av tilskuddsnivået fra 2024 med justering for estimert lønns- og prisvekst.
Ingen faglige eller kulturpolitiske argumenter finnes for det foreslåtte kuttet fra byrådet, som i realiteten innebærer en nedleggelse av teatret slik vi kjenner det i dag. Dette vil rasere kulturlivet i Oslo og gjøre uopprettelig skade på tilbudet til byens befolkning. I tillegg rammes infrastrukturen for produksjon og formidling av scenekunst på nasjonalt nivå.
OPPSUMMERING AV HOVEDPUNKTER
- Fagforbundet ber om at tilskuddet til ONT opprettholdes i 2025 med justering for forventet lønns- og prisvekst.
- Fagforbundet oppfordrer til å løfte tilskuddet til ONT ut av den søkbare tilskuddsordningen på kap. 500, og legge det inn som et enkelttilskudd på en egen post på budsjettet.
UANSVARLIG PROSESS
Byrådets framgangsmåte i denne saken bekymrer Fagforbundet. Prosessen er forhastet, uryddig og bygger ikke på saklig faktagrunnlag. Det samme gjelder det autoritære grepet med å kaste styret på dagen, som er en framgangsmåte vi ellers bare kjenner fra regimer man ikke ønsker befatning med.
Dette vitner om mangel på forståelse for teaterdrift og hvordan en eier opptrer ansvarlig, profesjonelt og langsiktig. I tillegg viser det en manglende forståelse for at omstillingsprosesser skal ha en god involvering av tillitsvalgte og ansatte, med grundige konsekvensutredninger.
ONT kan ikke omstille driften til 52,9 mill. kr i 2025, da forpliktende kontrakter er inngått etter byrådets bekreftelse i juni. Ved et slikt kutt hindrer Oslo kommune teatret i å oppfylle sine forpliktelser som ansvarlig arbeidsgiver for 90 fast ansatte og 300 frilansere. Fagforbundet vil minne om nylige endringer i Arbeidsmiljøloven som gjør at kommunen og aksjeselskapet ONT er å anse som et konsern. Dette kan gi ansatte som sies opp på ONT en utvidet rett til omplassering og fortrinnsrett i konsernet Oslo kommune.
TEATRETS ØKONOMISKE UTSIKTER
Byrådet påstår at det ikke er «bærekraftig» med en like omfattende drift ved ONT som i dag. Med tanke på at det er Byrådet som vedtar både teatrets tilskudd og husleienivå, framstår det som et politisk valg, og ikke en økonomisk avveining av teaterdriften. Teatrets prognoser viser en bærekraftig økonomi på sikt, med normal inflasjonsjustering av tilskuddet og de iverksatte sparetiltakene. Det er alle årene med underfinansiering av teatret som til slutt bidro til den ekstraordinære situasjonen som oppsto.
SVEKKER HELE SCENEKUNSTFELTET
Oslo Nye er en viktig samarbeidspartner, støttespiller og fødselshjelper for mange mindre aktører. Ved å svekke Oslo Nye rammer man indirekte det frie feltet ved at de vil miste tilgang på avgjørende ressurser, verksteder, erfaring og kompetanse. Spesielt vil dette ramme marginaliserte grupper som gjennom tiår har fått muligheten til å løfte fram stemmer som ikke får plass på de kommersielle scenene.
Byrådet har hevdet at å spre teatrets tilskudd tynt utover flere små aktører vil gi flere stemmer og inntrykk, men i budsjettforslaget kuttes scenekunst totalt med 38,7 millioner, så det er det ingen omfordeling av midlene. Ved å rive infrastrukturen ned, og fjerne alle stordriftsfordelene ved dagens drift, vil Oslos innbyggere få mindre kultur igjen for pengene.
LØFTEBRUDD SOM RAMMER BARN
Byrådet gikk ikke til valg på å legge ned ONT, men at Oslo skal være en av Europas fremste kulturbyer. Lovnaden var å sikre den kulturelle infrastrukturen, ikke rive den ned. Byrådet påstår selv at barn og unge er skjermet fra kutt i budsjettforslaget, men halvparten av ONTs publikum er barn og unge, og 70% er bosatt i de østlige bydelene.
SVEKKELSE AV ARBEIDSVILKÅR
Det dramatiske kuttet i ONTs tilskudd vil legge et ytterligere press på kulturarbeidernes allerede utsatte arbeidsvilkår. Som en bærende institusjon er ONT en del av det seriøse arbeidslivet, med tariffavtale, et stabilt tillitsvalgtapparat med gode strukturer for involvering og medbestemmelse.
Ikke noe annet institusjonsteater i Norge driftes mer kostnadseffektivt enn ONT. Teatrets bevilgninger ligger langt under hva sammenliknbare scenekunstinstitusjoner får i overføringer over statsbudsjettet. Siden makeskiftet i 1999 har ONTs økonomi systematisk blitt bygget ned i strid med intensjonen i avtalen. Oslo kommune må følge opp det ansvaret de har tatt på seg, og bidra til å sikre den nasjonale infrastrukturen av profesjonelle scenekunstinstitusjoner i Norge.
Det er uakseptabelt at et skiftende bystyre i kommunen gir seg selv myndighet til å fatte en så avgjørende beslutning som å legge ned ONT, basert på et utilstrekkelig saksgrunnlag. I en usikker verden hvor demokratiet og ytringsfriheten er under press må vi styrke kulturen og viktige møteplasser som sikrer frie ytringer.
For øvrig tilslutter vi oss innspillet fra NTO.