Torsdag 7. mai ble det gjennomført bistandsforhandlinger ved Den Norske Opera & Ballett. Dette innebærer at de lokale forhandlingene fortsatte med deltakelse fra Spekter og LO. Partene kom ikke til enighet, og oppgjøret går derfor videre til fase 3-forhandlinger.
I fase 3 overtar Spekter og LO ansvaret for de videre forhandlingene. Tidspunkt for disse er foreløpig ikke fastsatt.
